• Trendig och hälsosam: Buddha Bowl med ekologisk rostad sesamolja
    Upplagd av
       Visningar (521)
       Recept
       0 Kommentar

    Trendig och hälsosam: Buddha Bowl med ekologisk rostad sesamolja

    Välkomna våren i hälsans tecken med en läcker och matig Buddha Bowl.

    Buddha Bowl är trendig och hälsosam sallad, en allt-i-ett-rätt som serveras i en skål och som man själv kan komponera ihop som man önskar och utifrån säsongens grönsaker.

    Grundidén är att man kombinerar:

    – växtprotein (fullkornsprodukter såsom vildris, bulgur, quinoa och baljväxter som till exempel kidneybönor, kikärtor, linser) i en 1/3 av skålen och

    – råa grönsaker (t.ex. morötter, blomkål, gurka), kokta (t.ex. hokkaidopumpa, broccoli sötpotatis) eller blad (t.ex. grönkål, spenat, rucola), skurna i bitar, strimlor, skivor eller i tärningar i 2/3 av skålen.

    – För att få lite krispighet strör man sedan över hackade nötter och frön, antingen rostade eller naturella, (t.ex. valnötter, hasselnötter, sesamfrön), smaksätter med några färska örter (t.ex. gräslök, persilja, koriander)

    – och toppar det hela med en lätt och smakfull dressing! Det enda du behöver tänka på: Skålen ska vara en fröjd för ögat.

    Här är vårt recept. Låt dig inspireras och skapa dina egna!

    Recept på hälsosam Buddha Bowl med ekologisk rostad sesamolja

    Ingredienser till 1 skål:

    ½ kopp quinoa, ½ kopp adzukibönor, ½ polkabeta, ½ röd paprika, 3 små broccolibuketter, 1 blad grönkål, några tärningar gurka, några tärningar hokkaidopumpa, 7-8 gröna oliver de Provence, 4 valnötskärnor, sesamfrön.

    Till dressingen: ½ msk rostad jungfrusesamolja, ½ msk extra ekologiska jungfruolivolja, ½ msk tamarisås, ½ msk Xérès-vinäger Pédro Ximenez, 1 msk citronjuice från Menton ,salt, peppar.

    Låt adzukibönorna ligga i blöt i minst en till två timmar. Tillsätt en kaffesked bikarbonat i vattnet för att göra dem mer lättsmälta. Efter blötläggning, skölj dem i kallt vatten, lägg dem i en kastrull och täck dem med vatten. Koka upp, lägg på lock och låt bönorna koka tills du kan sticka i dem med en gaffel (45 minuter till 1 timme).

    Koka under tiden quinoa i 1,5 gånger sin volym vatten i 10 minuter. Ta bort från plattan och låt svälla i 5 minuter. Ställ åt sidan.

    Skala och skär en bit hokkaidopumpa i tärningar. Lägg dem på en ugnsplåt med nonstick-beläggning, salta och peppra och häll över lite olivolja med timjan. Stek dem i ugn i 15 minuter i 180 °C. Rör om i dem då och då.

    Ångkoka broccoli i 5 minuter. Skölj den i kallt vatten för att bevara dess krispighet och välj ut några minibuketter.

    Dela grönkålsbladet i små bitar, skär den röda paprikan i strimlor, gurkbitarna i tärningar och polkabetan i tunna skivor.

    Nu är det dags att bygga din Buddha Bowl. Arrangera dina råa grönsaker (paprika, rödbeta, grönkål, gurka) och kokta (hokkaidopumpa, broccoli), gröna oliver de Provence samt quinoan och adzukibönorna på ett vackert och harmoniskt sätt i skålen. Strö över lätt rostade svarta och vita sesamfrön och valnötskärnor. Blanda till en dressing av ekologisk rostad jungfrusesamolja, extra jungfruolivolja, tamarisås, Xérès-vinäger Pédro Ximenez, citronjuice från Menton och smaksätt med salt och peppar efter egen smak.

    Klart! Smaklig måltid!

kommentar, tips....

* Namn:
* E-post: (ej publicerat)
   Website: (Site url with http://)
* Kommentar: